Más bejegyzéseimben a blog írás kapcsán, már megemlítettem a keresőoptimalizálást, mint lényeges tényezőt. Azonban úgy érzem, hogy nagyon sok vállalkozó nem látja vagy nem hiszi el, hogy mennyire fontosak a jó webszövegek ahhoz, hogy a Google keresőjében bebetonozd a vállalkozásod. De miért van ez így? Mitől lesz jó egy webszöveg? Kinek kell valójában megfelelned, a Google-nek vagy az olvasóknak?
Miért fontosak a jó webszövegek a Google-nek?
A keresőoptimalizálás és a kreatív szövegírás viszonya
A Google számára évről évre egyre fontosabb, hogy nagyon jó minőségű szöveggel töltse meg az internetet. Persze itt nem Ő készíti a tartalmat, hanem a hozzád hasonló vállalkozók és a hozzám hasonló kreatív szövegírók. Mivel közvetlenül nem tud részt venni minden kikerülő szöveg elkészülésében ( ez ugye képtelenség is lenne), így a találati listában való helyezéssel motiválja a tartalom készítőket. Minél jobb minőségű tartalmat oszt meg valaki annál többet tehet a weboldala keresőoptimalizálásáért? Na de honnan tudja a Google, hogy miket teszünk közzé és ez hogyan befolyásolja Őt?
- Az algoritmusai segítségével. A Google folyamatosan fejlődő algoritmusai állandóan pásztázzák a weboldalakat különböző szempontok alapján és a rajta található tartalmakat vizsgálják. Figyelembe veszik, hogy mennyire hosszú egy adott bejegyzés, vannak e benne képek, linkek, milyen gyakran fellelhetőek benne a fontos kulcsszavak. És még sorolhatnám, de ez a kérdés sokkalta összetettebb annál mint, hogy itt végig vegyem minden lényeges pontját.
- Hányan látogatnak el egy oldalra. A Google folyamatosan adatokat gyűjt rólunk, így azt is tudja, hogy milyen weboldalakat nyitottunk meg.
- Mennyi időt töltenek el egy adott oldalon. Az is nagyon lényeges információ, hogy hányan nézik meg a honlapunk tartalmait, de ami még ennél is sokkal többet mond számára, hogy mennyi időt töltöttek el ott. Ha nagyon sokan csak belépnek és néhány másodperc múlva tovább is állnak az azt sugallja a keresőnek, hogy egy figyelemfelkeltő cím mögött értéktelen tartalom található, hiszen az érdeklődők nem vették a fáradtságot, hogy elolvassák. Neki pedig az egyik fő célja, hogy ezeket minél jobban a háttérbe szorítsa.
- Történt e tovább kattintás. Abban az esetben, ha valaki elolvas egy adott bejegyzést vagy termék leírást vagy bármit az oldalon és utána akár többször is tovább kattint az azt jelenti a Google számára, hogy ott egy érdekes tartalom volt, ezért az olvasó tovább böngész a weboldalon.
Ezek és még sok más tényező mind befolyásolja Őt, amikor eldönti, hogy kinek hanyadik pozíciót adja a találati listájában.
Na de miért kell Neked igyekezned, hogy jóban legyél a keresőóriással?
A Google képes Neked „ingyen” ügyfeleket szállítani. Azért tettem az Ingyen szót idézőjelbe, mert ugye tudjuk, hogy valójában semmi nincs ingyen, hiszen előtte rendesen megdolgoztat. Meg közben is. Mert lehetsz egyik nap a találati lista első pozíciójában, de egy héttel később, már csak a 10.-en vagy akár még hátrébb is.
Na de maradjunk a jó résznél és nézzük meg miért éri meg ezzel veszkődni. Ha a Google keresőjében az első oldalon tudsz szerepelni az azt jelenti, hogy az azt használó emberek a Te vállalkozásoddal az elsők között fognak találkozni. Köztudott tény, hogy első oldalnál tovább nagyon ritkán szoktak keresgélni, így szükségszerű, hogy itt szerepelj. Persze vásárolhatsz is magadnak jó pozíció AdWords hirdetésekkel, azonban ezek csak addig fognak megjelenni, amíg fizetsz is értük. Az organikus találatok esetében pedig ilyen költségek nélkül jelenhetsz meg és érheted el, hogy Téged válasszanak.
Mitől lesz jó egy webszöveg keresőoptimalizálás szempontból?
Keresőoptimalizálás és a webszövegek
Ez is nagyon sok tényezős dolog, így nagyon hosszú lenne mindent felsorolni, de azért az igazán lényeges pontokat végig veszem.
- A szöveg hossza: ahogyan már fentebb is említettem a Google számára lényeges pont, hogy milyen terjedelemmel bír egy tartalom. Egy 300 szavas szöveg biztosan nem képes annyi információt átadni, mint egy 1500 szavas, azonban egy hosszú szöveg is lehet kevésbé értékes, mint egy nyúlfarknyi. Éppen ezért vesz figyelembe más tényezőket is.
- A kulcsszavak használata: seo szempontból nagyon fontos még, hogy milye gyakorisággal és milyen formában használod a kulcsszavakat. Érdemes minden bejegyzés, cikk, webszöveg és termék leírás esetében egy fő kulcsszót meghatározni és azt ragozott formában is használni.
- Tördelés: a nagyon hosszú és tördeletlen szövegek riasztóak az olvasók számára, ezért minden esetben tagold kisebb egységekre a mondanivalódat.
- Kiemelések: vannak úgynevezett H-s kiemelések, amikkel tagolhatod a szöveged és megmutathatod mind az olvasóknak, mind a Google-nek, hogy a következő szöveg rész miről fog szólni.
- Meta leírása használata: ez az a szöveg rész, ami a Google keresőjében egy rövid összegzésként jelenik meg a címsor alatt. Ezt gyakran nem szerkesztik, ami nagy hiba, mert ez is jelentős rész keresőoptimalizálási szempontból nézve.
- Linkek használata: használj más oldalra mutató linkeket a webszövegeidben. Például egy blog bejegyzésben utalhatsz egy termékedre, szolgáltatásodra vagy egy előző bejegyzésedre.
Kinek kell megfelelned első sorban? Az olvasóknak vagy a Google-nek?
Keresőoptimalizálás: kinek kell megfelelned?
Erre a válasz, hogy az olvasóknak. Azért tudom ezt ennyire egyértelműen kijelenteni, mert a Google számára is nagyon fontos, hogy a megjelenő tartalmak olyanok legyen, amik felhasználó barátak. Éppen ezért folyamatosan változtatja az irányelveit az alapján, ahogyan a felhasználói szokások is változnak. Így ha a keresőnek a kedvére tudtál tenni, akkor az megfelel majd az olvasóknak is.
Remélem, hogy Te is látod már miért fontosak a webszövegek keresőoptimalizálás szempontból is. Azt kell, hogy mondjam, jó szövegek nélkül szinte esélyed sincsen organikusan a találati lista első 10 helyére kerülnöd. A tartalom bővítés nélkülözhetetlen, hogy bizonyítsd az aktivitásod.
Ennek ellenére én mégis azt tapasztalom, hogy sok vállalkozás úgy áll hozzá, ahogyan az alábbi képregényben is láthatod. De biztos vagyok benne, hogy Te már tudod, hogy ez nem így van és csak akkor lehet sikeres egy vállalkozás, ha ezen a webszövegei is igényesek.