A PR cikkírás egy külön műfaj, hiszen a segítségével úgy adhatod el a vállalkozásod, terméked, szolgáltatásod, hogy közben az emberek nem érzik a pénztárcájukban matató kezet. De akár bemutathatsz vele egy új projektet vagy károkat is enyhíthetsz. Létezik olyan formája, ahol nyíltan vállalhatod, hogy ez egy PR cikk, de van amikor jobb ha álcázod. Lássuk miért jön jól Neked is, és miért pont velem irasd meg?!
Amikor inkognitóban jársz…
A PR cikk egyik válfaja, amikor bemutatod a vállalkozásod és a szolgáltatásod vagy terméked az embereknek. Mivel itt egy hosszabb terjedelmű cikkről van szó nagyon fontos, hogy olvasmányos legyen. Azonban elég nehéz úgy bemutatni egy céget minden tulajdonságával együtt, hogy az a tulajdonoson kívül másnak is érdekes legyen. Éppen ezért itt inkognitóban kell dolgozni és úgy kell csinálni, mintha nem PR cikket írnál. Legalább is az olvasónak azt kell éreznie, hogy valami sokkal értékesebb tartalmat kap.
Persze nincs itt baj a bemutatással, de ez valószínűleg kevés embert érdekel. A fogyasztók számára sokkal fontosabb, hogy megismerjék Ők mit nyernek, ha kapcsolatba lépnek veled. Ez egy kicsit olyan, mint egy bemutatkozó oldal a weboldaladon. Ott is szerepelnie kell egy rövid ismertetőnek Rólad és a cégedről, de a szöveg ¾ része arról kell, hogy szóljon mit nyert az ügyfél, ha Téged/ Titeket választ.
Interjú
Interjúnak is lehet álcázni egy PR cikket, ahol beszélgetés formájában Te magad mutathatod be a vállalkozásod. Ez azért jó megoldás, mert így sokkal emberközelibb leszel, hiszen egy interjú (ha jól van megírva) nagyon közvetlen lehet. Egészen azt az érzetet képes kelteni, mintha a harmadik fél (azaz az olvasó) is jelen lenne a beszélgetés során. Az ilyen közvetlen stílus egyre megnyerőbb az emberek száméra.
Új projekt bemutatása
Ebben az esetben nem tudsz titkot csinálni a cikk Pr-os jellegéből, de nagyon nem is kell, hiszen a törekvéseidet mutatod be, ami abszolút érdekes a célközönséged számára. Ez akár szólhat a következő éves vagy féléves terveidről, a fejlesztéseidről vagy egy új beruházásról. Ezzel megmutatod az olvasóknak, hogy folyamatosan fejlődik a vállalkozásod és egy jobb és minőségibb terméket/ szolgáltatást kaphatnak Tőled. Az ilyen jellegű cikk általában a szakavatottabb közönséget érdekli igazán. Amíg egy interjúval megszólíthatod azokat is, akik teljesen laikusak a területeden, addig a PR cikk ezen formája inkább azok számára érdekes, akik jártasabbak a témában és mélyebben érdeklődnek a tevékenységed iránt.
Kármentesítő PR cikk
Bármelyik vállalkozás életében bekövetkezhet egy olyan baki, ami később magyarázatra szorul. Lehet itt szó akár egy hibás terméksorozat piacra kerüléséről vagy egy váratlan balesetről. Ebben az esetben is PR cikket szoktak kiadni a vállalkozások, hogy enyhítsék a károkat. Ez azért nagyon fontos, mert manapság pillanatok alatt szárnyra kaphatnak a rossz hírek és gyakran a sajtó vagy az emberek eltorzítják a valóságot. Ilyenkor lényeges, hogy elmagyarázd az ügyfeleknek és ügyfél jelölteknek, hogy mi is történt valójában. Vagy ha ténylegesen hiba történt, akkor meg kell mutatni, hogy megteszel azért, hogy ez a jövőben ne forduljon elő. Sajnos ilyen jellegű kellemetlen és váratlan események bármikor előfordulhatnak, de nem szabad szó nélkül hagynod, mert az könnyen a vállalkozásod végét jelentheti.
A PR cikk jellegét az is meghatározza, hogy hol jelenik meg és kik fogják elolvasni, hiszen megjelenítheted őket a helyi magazinban is, ahol nem biztos, hogy annyira vevők lesznek az új projektedre, hiszen az olvasók között ugyan úgy megtalálható a 80 éves néni, mint a 20 éves fiatal. Számukra sokkal érdekesebb lehet egy interjú, amiben közérthetően mutatod be a céged és terveid. Viszont egy kifejezetten például egy gazdasági újságban már bátran használhatsz komolyabb hangvételű PR cikkekket is.
Ebben az esetben kiemelkedően fontos, hogy szakmailag nagyon magas színvonalú legyen az írás, hiszen ez egy hivatalosabb műfaj, még abban az esetben is, ha a közérthetőbb változatot választod. Egy blog bejegyzés esetében sokkal lazábbak a keretek, mint ebben az esetben, így mindenképp bízd profi szövegíróra vagy újságíróra.