Már csináltam egy nagyon tanulságos kis gyűjteményt a magyar retro reklámokról. A mostani bejegyzésem témája is hasonló lesz, csak most az amerikai reklám piacot veszem górcső alá, szintén régi plakátok megvizsgálásával. Azért éreztem szükségét annak, hogy nyugatabbról is merítsek példákat, mer ott már akkoriban is nagyobb figyelmet fordítottak a marketingre, mint hazánkban, így teljesen más jellegű és minőségű megoldások születtek. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ezek jobbak voltak, csak talán egy kicsit nagyobb a szórás. Lássunk is néhányat közülük, amiket érdemes megvizsgálni.
Mentos
Marketing szövegírás: Mentos reklám
A Mentosnak ez a reklámja azért érdekes marketing szövegírás szempontból, mert egy nagyon furcsa párhuzam. Számomra egy kicsit érthetetlen is, így ezt most nem pozitív példaként hozom fel. Számodra milyen mondanivalója van? Kérlek írd meg kommentben, mert nagyon kíváncsi vagyok rá.
Én úgy vagyok minden reklámmal és marketing szöveggel, hogy akkor igazán jók, ha mindenki számára ugyan azt jelentik. Ebben az esetben én nem teljesen, hogy egy cukorka hogyan segíthet az új ötletek szerzésében? Esetleg a mentolos hatásnak köszönhetően kitisztítja az elmét és már özönlenek is a gondolatok? Segít elmélkedni, mert a cukorka szopogatás is lehet egy olyan pótcselekvés, mint a ceruzák végének a rágása? Azt el tudom képzelni, hogy mondjuk egyetemeken vagy főiskolákon jól működött ez a plakát.
A lényeg az, hogy nem egyértelmű az üzenet, ami baj, mert így nem ad kellő motivációt a célközönségnek. Bár azt nem tagadhatom, hogy Einstein kiválasztása egy jó gondolat volt, mert azért bőven akadnak olyan emberek, akik tudnak vagy csak nagyon szeretnének azonosulni a történelem egyik leginteligensebb emberével. Ezzel lehet hatni az emberek érzelmeire, hiszen mindenkiben három kép él önmagáról. Az, amit mások gondolnak rólunk az, amit mi gondolunk magunkról és az amilyennek látszani szeretnénk. Ezzel a reklámmal a harmadik képnek tudunk kedvezni, hiszen ki ne akarná, hogy bármilyen csekély módon egy ilyen emberhez hasonuljon.
McDonalds
Marketing szövegírás: McDonalds
A marketing szövegírás szépsége, amikor képesek vagyunk valami régit újra gondolni. Ahogyan a Meki alábbi reklámjában is, hiszen a Let’s go out! kifejezést úgy fordíthatnánk, hogy Gyerünk, mozduljunk ki!, amit a hétköznapi nyelvben használnak is. Csak ebben az esetben a go (azaz menni) szót kicserélték az eat (azaz enni) szóra. Ezzel gyakorlatilag azt üzenik, hogy pattanj be az autódba, gyere be a Mekibe, ahol nem csak ehetsz, de ki is kapcsolódhatsz. Az ilyen frappáns megoldások mindig nagyon jól működnek!
Prozac
Marketing szövegírás: Prozac reklám
Vannak reklámok, amik mellet nehéz elmenni, ilyenek szoktak lenni a gyógyszer reklámok is, hiszen nagyon abszurd, amit képviselnek. Itt most nem Fluimucil Ábelre gondolok, aki szintén nagy port kavart a stílusával. Valahogy régi reklámok között gyakrabban találhatunk a lentihez hasonló, kissé értehetetlen üzenetet hordozó megoldásokat. Számomra mindig furcsa, amikor egy ilyen jellegű problémára reklám kampányt szerveznek, hiszen ha valakinek pszichés gondjai vannak nem azért nyúl gyógyszeres segítséghez, mert egy plakát azt mondta Neki. Én egy kissé ízléstelennek tartom ezeket, hiszen ez úgy hat, mintha mások problémáin szeretnének nyerészkedni, még akkor is ha ez a gyógyszer is nyilvánvalóan segítséget nyújt. Te mit gondolsz ezekről?
Herb Drink
Marketing szövegírás: Herb Drink
Lényegében ez is egy gyógyszer reklám, azonban teljesen más a hangvétele, mint a fentinek. Ez egy sokkal finomabb és ízlésesebb megoldással mutat rá a tényre, hogy a gyógytea segít az alvásban.
Bár a fő mondanivalója jól olvasható és érthető mégis zavaróan túl van zsúfolva szöveggel. Ahogyan az egyik magyar retro reklámnál is említettem régebben biztosan sokkal több ideje volt az embereknek ezeket a plakátokat olvasgatni, így lehet, hogy sokakhoz eljutott a teljes üzenet, azonban ma már ez nem működne! Egy ilyen szinten túlzsúfolt plakáttal már nem tudnánk sikereket elérni, mert az emberek 90%-a nem venné a fáradtságot, hogy végig olvassa! A 21. század emberének nincs ideje erre.
Schlitz
Marketing szövegírás: Schlitz reklám
Az utolsó választottam egy sör reklám, ami minden pontján képes lenne ma is megállni a helyét. Egy kicsit felturbózott grafikával simán működne a mai kor embere számára is. Miért? Szórakoztató, vidám és figyelemfelkeltő.
Nagyon kevés olyan háziasszony akad, akik még soha nem aggódott, amiért odaégette az ebédet és ezért éhen marad a kedves párja. És persze a férjek ilyen kor próbálják ezt egy kis poénnal elütni, ahogyan ez a plakáton is látszik. Ez az életszerű jelenet és humor teszi olyan szerethetővé ezt a sör reklámot.
Mindegyik reklám plakát jó tanulsággal szolgálhat számodra is! Van, ami negatív példát állít eléd, hiszen már túlmegy az ízlésesség határain, van amelyik jól szólítja meg a célközönséget és adja át a mondanivalót, de hibákat is követ el. De van olyan is akad köztük, ami mókás és üde stílusával csal mosolyt az ember arcára és ad inspirációt a cégvezetőknek és a marketing szövegíróknak.
Szándékosan nem csak világmárkák reklámjait választottam elemzésem célpontjaként, hogy Te is lásd a jó marketing stratégia és szöveg nem azon múlik, hogy mekkora töke van egy vállalkozásban. Minden nagy multi kicsiben kezdte és hosszú évek kemény munkája és marketing törekvései vitték Őket oda ahol most tartanak. A Coca-Colát is egy gyógyszerész kotyvasztotta a garázsában, az Apple és a Facebook is egyetemi szobákból nőtte ki magát a világhírig. Egy dolog közös mindegyikben! Mindent megtettek azért, hogy minél többen megismerjék Őket!