Amikor valaki kreatív szövegírásba kezd az AIDA modell az elsők között van, amivel megismerkedik. Valószínűnek tartom, hogy már Te is találkoztál vele, de ha még nem, akkor itt az ideje, hogy elolvasd a róla szóló rövid cikkemet.
Szóval, mostanra Te is jól ismered az AIDA modellt.
Akkor nézzünk néhány olyan szövegírói formulát, amik hasznosak lesznek a munkád során:
ACCA (Awareness, Comprehension, Conviction, Action)
Figyelemfehívás- Awareness
Itt a cél, hogy megragadd az olvasó figyelmét, tudasd fele, hogy létezik a terméked, szolgáltatásod és most arról fogsz írni Neki.
Megértés- Comprehension
Ebben a részben azt kell elmagyaráznod, hogy miért jó Neki a terméked/ szolgáltatásod. Nagyon fontos, hogy ne önmagasztalásról szóljon, hanem valós előnyöket sorakoztass fel. Mondok egy példát: „Leggyorsabb futárszolgálat” helyette: „12 órán belül az ország bármely területére házhoz szállítjuk”
Meggyőzés- Conviction
Nem túl meglepően a szöveged ezen szakaszában az kell legyen a célod, hogy az Olvasód eldöntse: igen Téged akar. Az előző részekben megalapoztad, most pedig lecsapod a labdát, hogy a következő elem is hatásosan működhessen.
Cselekvés- Action
És az utolsó lépés van már csak hátra, amikor is cselekvésre buzdítod. Itt el kell érned, hogy a lelkesedése elegendő legyen a vásárláshoz, ajánlatkéréshez vagy ahhoz a konverzióhoz, amit a szöveg céljául tűztél ki.
PPPP (Promise, Picture, Prove, Push)
Ígéret- Promise
Itt rögtön egy ígérettel indítasz. Valójában ebben az esetben is az általad nyújtott előnyöket mutatod be, csak egy picit más formában.
Kép- Picture
Ez a formula szerintem ezért az eleméért nagyon jó. Ebben a szövegrészben az a feladatod, hogy lefess egy képet az olvasód elé, amiben az előnyeidet láttatod. Például egy takarékszámla azért jó, mert ha előre gondolkodik a jövőben nem lesz gondja a gyermekének vagy neki a lakásvásárlásra. Vagy, ha 3 hónapos fitness bérletet vált személyi edzővel, akkor nyárra garantáltan eléri az álom alakját és mindenki irigykedve néz majd rá a strandon.
Bizonyíték- Prove
Bizonyítékok nélkül az ígértek csak üres szavak maradnak. Bárki mondhatja magáról, hogy Ő a legjobb, leggyorsabb, legprecízebb, de ha ezt nem tudja alátámasztani, akkor mit sem ér az állítása. Főleg a mai világban, amikor a reklámok néha már az ésszerűtlenségig próbálják túllicitálni a másikat (lásd intelligens mosópor).
Tolás- Push
Itt lényegében a vásárlás döntése felé tolod az Olvasód és arra ösztönzöd, hogy Téged válasszon.
PAS (Problem, Agitate, Solve)
Probléma- Problem
Itt meg kell fogalmaznod a célközönséged egyik problémáját, amire természetesen Te tudod a választ. Ez egy hatásos nyitány, hiszen a problémáira mindenki szeretne megoldást találni.
Agitate- Felkavar
Rávilágítasz, hogy milyen következményei lesznek annak, ha nem talál megoldást a felvázolt problémákra.
Megoldás- Solve
Végül a szolgáltatásoddal, termékeddel ígérsz egy megoldást a felvázolt problémára.